ריבת חלב

P1050610

בילדותי, היה במרכז העיר בית קפה שנקרא "קפה אירופה". הכי אהבתי ללכת לשם עם הוריי, ולבקש "גלידה חמה". גלידה חמה היום, זה גביע גלידה עבש, במילוי קרם ביצים כמו של קרמבו, עם ציפוי של שוקולד וסוכריות צבעוניות. קרמבו אני דוקא מחבבת אבל הדבר הזה שתיארתי לעיל, ומכונה בשם כה נוסטלגי מבחינתי, אין מצב שאטעם אותו, למרות חיבתי הידועה לכל דבר מתיקה, הכי טראשי.

P1050614

הדבר האמיתי, הגלידה החמה שלי, היתה משהו אחר לגמרי. זה היה גליל וופל מאורך, נראה לי משהו כמו 15 ס"מ, שעמד על גליל מתכת חם, ששמר על חומו (דומה למעמד של לחמניות בדוכן נקניקיות, ואולי אפילו בדיוק, לא רק דומה), שהיו ממלאים אותו בקצפת מתוקה, עוטפים בנייר כדי שלא ייזל, ומגישים לי בחיוך.

P1050615

הוופל היה מתפצפץ בפה, מתערבב עם הקצפת המתוקה, טעם גן עדן. אני מניחה שעם השפע שיש היום, זה אולי לא נשמע משהו מיוחד. אבל אני מרגישה לפעמים שהייתי רוצה לחזור בזמן רק כדי לתת ביס בדבר הזה (ובאותה הזדמנות אולי עושה עוד כמה שינויים, אבל זה לפוסט אחר).

ואיך זה קשור לריבת חלב?

P1050616

אז חומר הגלם של כחומר החודש, הוא ריבת חלב. וריבת חלב ואני לא ממש מתחברים. אין לי שום דבר נגדה, אבל גם לא שום דבר מיוחד לטובתה. עובדה, היא לא הצליחה להוציא ממני דברים טובים החודש.

למרות ששקלתי להכין בעצמי ריבת חלב, לא הצלחתי לדחוף את עצמי לשם.

P1050618

קניתי.

הכנתי עוגת שכבות (חמש שכבות) שכללו תחתית של בצק פריך, עוגת ספוג עם עם ריבת חלב, מוס ריבת חלב, גנאש ריבת חלב עם שוקולד לבן ומעל הכל קצפת בלי ריבת חלב. למרות שהיא היתה בסדר, היא לא היתה מספיק טובה לטעמי.

כיוון שחג השבועות עמד בפתח הכנתי מוס גבינה בציפוי ריבת חלב במנות אישיות. היה למוס הגבינה טעם של ריבת חלב. לא הרגשתי בכלל את הגבינה. יכול להיות שבתור פרוייקט החודש, זה התאים, אבל לא רציתי לפרסם משהו שאני לא ממש אוהבת.

P1050620

הזמן לא שיחק לטובתי. לכבוד שבועות, הוחלפו בעבודה מתכונים של עוגות גבינה ופשטידות. שיחות הבוקר והפסקות הקפה עסקו בתפריט לערב שבועות ואני הייתי תקועה בריבת חלב. אחד המתכונים שקיבלתי היה של קרין גורן, דפדפות ריקוטה מעלי פילו. ניסיתי להכין קונוסים מפילו, כמו במתכון רק במקום מילוי שמתי כדור של נייר כסף כי חשבתי שאמלא אותם בריבת חלב וקצפת. קודם כל, זה לא היה כל כך פשוט להכין. וחוץ מזה התוצאה לטעמי לא הצדיקה את כמות ההשקעה.

אבל זה גרם לי לחשוב על הגלידה החמה מהסיפור שלמעלה. ככה הראש שלי עובד. התחלתי לחפש רעיונות והגעתי לקנולי. כבר נתקלתי במתכוני קנולי בעבר, אבל הם נראו לי מסובכים, לא ידידותיים, במיוחד הטיגון בשמן. אבל הגעתי לקצה הדד-ליין.

ניסיון אחרון וזהו, אמרתי לעצמי.

P1050622

התחלתי עם מתכון שמצאתי פה ששיניתי אותו קצת ואז קצת יותר. את המילוי המסורתי של ריקוטה עם פירות  החלפתי כאמור בריבת חלב וקצפת. וכך נוצר קנולי במילוי ריבת חלב (בשביל האתגר) וקצפת (בשביל הנוסטלגיה).

במקור כתוב שכמות הבצק היא ל-12 קנולי. לי יצאו 15 קנולי מחצי כמות בצק (וכאן עשיתי הפסקה- המשך טיגון עוד יבוא) כלומר, סה"כ 30 קנולי. המתכון במקור לא הכיל ביצה אבל הבצק נראה לי יבש מידי, אז הוספתי. כמו כן יש כאן שימוש ביין לבן ולא במרסלה, המסורתי.

לגבי רידוד הבצק. חלק מהמתכונים מדברים על רידוד וקריצת עיגולים. אני רידדתי כמות קטנה של בצק למלבן צר, ועטפתי את הגליל בצורה אלכסונית, כאשר קצה הבצק מונח על החלק שהונח מקודם. אני גם לא השתמשתי בחלבון להדביק את הבצק, הוא נדבק לעצמו.

לי יש (בינתיים כבר קניתי עוד שלושה) רק שלושה גלילי מתכת. אז כל התהליך שבו:
רידדתי בצק ועטפתי שלושה גלילים-טיגנתי אותם בשמן עמוק (סיר קטן, חצי בקבוק שמן)-הוצאתי לנייר סופג-חילצתי את הקנולי מהגלילים (בזהירות, חם), נעשה ברצף ובסיומו התחלתי שוב מהתחלה.
בכל מקרה, אסור לעזוב את הקנולי לבד בתוך השמן. הם מוכנים בכלום זמן. גם אם יש לכם יותר משלושה גלילים אל תתפתו לטגן יותר משלושה יחד. לוקח יותר זמן להוציא קנולי אחד מהסיר עם השמן הרותח, מאשר להכניס אותו לשם. אתם עלולים לגלות שהקנולי הרביעי נשרף בזמן שהוצאתם את שלושת הראשונים.

גלילי המתכת שלי דקים וקלים. הם לא שקעו נמוך מידי בשמן, וגם לא היה צורך להפוך אותם. בגלל שהשתמשתי בסיר קטן, כדי לחסוך בשמן, לא היה לי מספיק מרחב ראייה מתחת לבועות רתיחת השמן כדי לבדוק את צבע הטיגון של הקנולי, אז השתמשתי בקצה השני של כף עץ כדי להרים מעט את הגליל הראשון שהכנסתי ולבדוק אותו. מיד שהצבע השביע את רצוני דחפתי את קצה כף העץ לפנים הגליל, הרמתי והנחתי על צלחת מרופדת בכמות נכבדת של נייר סופג. מחכים דקה בערך, לא יותר, אוחזים בעזרת הנייר במתכת (היא מאוד חמה), ובשתי אצבעות אוחזים בקנולי ומושכים אותו החוצה מהגליל.

הקנולי נחלצים בקלילות מגליל המתכת, ואפילו לא שימנתי אותם. כנראה שהשהייה בשמן עמוק מספקת. נותנים להם להצטנן ואז ממלאים אותם.

קנולי עם ריבת חלב, לפני קצפת

קנולי עם ריבת חלב, לפני קצפת

בסופו של דבר, התוצאה השביעה את רצוני, הזכירה במידת מה את הגלידה החמה של ילדותי והיתה טעימה ביותר.

קנולי עם ריבת חלב וקצפת

קנולי עם ריבת חלב וקצפת

וכאן יש עוד המון מתכונים עם ריבת חלב.

קנולי במילוי ריבת חלב וקצפת

המצרכים:

קנולי:
30 גרם חמאה רכה
50 גרם (רבע כוס) סוכר
קורט מלח
4 כפות יין לבן חצי יבש (אפשר כמובן להחליפו ביין מרסלה, או יין אדום מתוק)
1 ביצה
תמצית וניל
200 גרם (כוס וחצי פחות כף) קמח

מילוי:
כחצי מיכל ריבת חלב (אפשר כמובן להכין לבד)
2 מיכלי שמנת (500 מ"ל) לקצפת
2 כפות סוכר

שמן לטיגון עמוק
קמח לרידוד

אופן ההכנה:

מקרימים חמאה עם סוכר ומלח. מוסיפים את הביצה, היין והוניל, מוסיפים את הקמח. עוטפים את כדור הבצק בניילון נצמד ומשהים שעה במקרר. מוציאים את הבצק, בוצעים כרבע ממנו ומחזירים את השאר למקרר.

מחממים שמן לטיגון עמוק.

קורצים חתיכה מהבצק, בערך בגודל אגוז, ומרדדים למלבן צר וארוך וכמה שאפשר דק. במכונת פסטה,  רידדתי לעובי מספר 5. עוטפים גליל מתכת, כך שקצה המלבן מונח על החלק שכבר הונח מקודם. מכינים כך גלילים על פי הכמות שיש.

בודקים שהשמן חם (מכניסים קצה של כף עץ ורואים שיש בועות), ומכניסים שלושה גלילים לכל היותר.

מטגנים כדקה, תחת השגחה, עד לקבלת צבע זהוב.

מוציאים לנייר סופג, מחכים כדקה ואז שולפים את הקנולי מהגלילים.

כך מכינים את כל הגלילים.

מצננים את הקנולי ושומרים אותם בקופסה סגורה. ממלאים אותם קרוב לזמן ההגשה כדי שלא יאבדו מפריכותם.

מקציפים שמנת מתוקה עם סוכר ומעבירים אותה לשק זילוף.

ממלאים שקית זילוף קטנה בריבת חלב ומזלפים לתוך הקנולי. מזלפים קצפת לתוך הקנולי. מפזרים אבקת סוכר ומגישים.

 

 

 

 

12 מחשבות על “ריבת חלב

  1. קנולי זה הקינוח שאני הכי אוהבת עלי אדמות ולפתע החיבור הלא קלאסי הזה עם ריבת חלב נראה כאילו היה כאן מעולם

  2. תמיד מרגש אותי איך טעמים מעירים בנו זיכרונות.
    יצא לך מופלא. וקראתי פעמיים את תיאור העוגה בחמש שכבות בשביל לדמיין אותה 😉

    • יש כאלה עם מוזיקה, אני עם אוכל… והעוגה: תזכורת לגבולות שלי – ובגבולות אני מתכוונת לגובה העוגה 🙂

להשאיר תגובה

